نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو

نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو

آفتابگیر یکی از لوازم جانبی خودرو به شمار می رود که وجود آن به افزایش دید راننده کمک بسیاری می کند. آفتابگیر مانعی میان چشم ها و نور آفتاب به وجود می آورد و از این طریق از ناراحتی چشم ها در زمان رانندگی جلوگیری می کند. این قطعه در خنک نگه داشتن کابین خودرو نیز تاثیر بسیاری دارد. از این حرف ها که بگذریم دانستن نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو برای همه رانندگان ضروری است. از این رو تصمیم گرفتیم که این مطلب را به بررسی این نکات اختصاص دهیم.

آفتابگیر خودرو چیست؟

همانطور که از نام این قطعه مشخص است مانند یک سپر مانع از ورود نور به فضای کابین خودرو می شود. جنس پارچه این قطعه ضد نور و ضد آب است. آفتابگیر را می توان در بخش های مختلفی از خودرو نصب کرد و از مزایای آن بهره برد.

آفتابگیر خودرو نقش بسزایی در خنک نگه داشتن کابین و کنترل دمای داخل آن دارد. وجود این قطعه در فصول گرم سال اهمیت بیشتری پیدا می کند. جالب است بدانید که آفتابگیر این امکان را به شما می دهد که لوگو یا تبلیغی که تمایل دارید را در معرض دید قرار دهید. با این کار به سادگی و کاملا رایگان می توانید برند یا کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

نکات مهم نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو

برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو لازم است تا به برخی نکات توجه کنید. مهم ترین این نکات شامل موارد زیر می شوند:

  • تمیز کردن منظم

یکی از نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو تمیز کردن منظم آن است. این قطعه نیز مانند سایر بخش های خودرو به تمیز کردن مرتب نیاز دارد. برای انجام این کار باید از یک شوینده ملایم و یک دستمال نرم استفاده کنید. هرگز از مواد شیمیایی خشن برای تمیز کردن این وسیله استفاده نکنید به دلیل اینکه باعث آسیب دیدن آن می شوند.

  • بازرسی مرتب و پاک کردن کثیفی ها

از دیگر نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو بازرسی مرتب و پاک کردن کثیفی ها است. حتما این بخش را به صورت مرتب بازرسی کنید و کثیفی ها و آلودگی های سطحی آن را پاک نمایید. این کار نه تنها باعث تمیز شدن آفتابگیر می شود بلکه طول عمر آن را نیز افزایش می دهد.

  • اجتناب از وارد کردن نیروی بیش از حد

هرگز در زمان استفاده از آفتابگیر بیش از حد به آن نیرو وارد نکنید. وارد شدن فشار به این قطعه باعث آسیب دیدگی آن می شود. در زمان استفاده از آفتابگیر دقت زیادی به خرج دهید و از اعمال هر گونه فشار خودداری کنید.

نکات مهم نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو
نکات نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو

چه عواملی باعث کثیف شدن آفتابگیر خودرو می شوند؟

آفتابگیر خودرو به مرور زمان کثیف می شود و عوامل مختلفی می توانند در این زمینه موثر باشند. در ادامه این عوامل را بیان می کنیم.

  • گرد و غبار

یکی از مهم ترین دلایل کثیف شدن آفتابگیر خودرو گرد و غبار است. گرد و غبار به مرور زمان روی آفتابگیر می نشیند و باعث کثیف شدن آن می شود. این اتفاق به ویژه در مواقعی که شیشه های خودرو باز می مانند رخ می دهد.

  • رطوبت

رطوبت نیز می تواند در کثیف شدن آفتابگیر ماشین تاثیر داشته باشد. رطوبت در تجمع کثیفی ها روی این قطعه اثر می گذارد. رطوبت می تواند ذرات کثیف را به خود جذب کند.

  • آلاینده های داخلی

چنانچه فضای داخل خودرو را به صورت مرتب تمیز نکنید ذراتی مثل مو و پرز روی آفتابگیر تجمع پیدا می کنند و باعث می شوند ظاهر آن کثیف به نظر برسد.

  • استعمال دخانیات

استعمال دخانیات در خودرو نیز باعث کثیف شدن آفتابگیر می شود. دود سیگار روی سطوح می نشیند و به سادگی آن ها را کثیف می کند. تا حد امکان از سیگار کشیدن در خودرو اجتناب کنید.

چگونه آفتابگیر خودرو را تمیز کنیم؟

برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو باید با نحوه صحیح تمیز کردن آن آشنا باشید. در این بخش از مطلب روش تمیز کردن این قطعه را شرح می دهیم.

  • در قدم اول باید تمام محصولاتی که می توانند در فرایند تمیز کردن کمک کننده باشند را تهیه کنید. این وسایل می توانند شامل موارد مختلفی مانند محلول تمیز کننده، سطل آب، پاک کننده و پارچه های میکروفیبر باشند.
  • پیش از آنکه از محلول تمیز کننده استفاده کنید باید با کمک پارچه نرم یا حوله میکروفیبر اقدام به گردگیری آفتابگیر نمایید. این کار کمک شایانی به حذف گرد و غبار و کثیفی ها می کند.
  • اکنون باید یک محلول صابون ملایم تهیه کنید. برای انجام این مرحله می توانید از یک پاک کننده داخلی خودرو رقیق شده با آب نیز کمک بگیرید. یک پارچه یا اسفنج را با کمک این محلول مرطوب کنید. نکته مهم این است که این پارچه بیش از حد از این محلول اشباع نشده باشد.
  • در این مرحله باید آفتابگیر را با کمک این پارچه یا اسفنج به آرامی تمیز کنید. در زمان انجام این کار نیازی نیست فشار زیادی را به این قطعه وارد کنید. برخی از لکه ها سرسخت تر هستند و ممکن است برای تمیز کردن آن ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشید.
  • پس از تمیز کردن آفتابگیر آن را به طور کامل با کمک یک دستمال خشک کنید و مطمئن شوید که در سر جای خود قرار گرفته است.
چگونه آفتابگیر خودرو را تمیز کنیم؟
چگونه آفتابگیر خودرو را تمیز کنیم؟
سخن آخر در مورد نکات لازم نگهداری و مراقبت از آفتابگیر

در این مطلب نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از آفتابگیر خودرو را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. وجود آفتابگیر برای خودرو ضروری است به دلیل اینکه مانع از رسیدن نور خورشید به فضای داخلی آن و کاهش دید راننده می شود.

عدم وجود این قطعه در خودرو باعث می شود که نور خورشید به بخش های مختلف کابین مانند داشبورد و روکش فرمان آسیب وارد کند. با استفاده از نکات ذکر شده در متن می توانید طول عمر این قطعه مهم و کاربردی را افزایش دهید.

سوالات متداول در مورد نکات لازم نگهداری و مراقبت از آفتابگیر

  1. آیا از یک مدل آفتابگیر میتوان برای همه خودروها استفاده کرد؟
    خیر، ابعاد و شکل شیشه های خودروها با یکدیگر متفاوت است. شما باید آفتابگیری را انتخاب کنید که برای خودروی شما ساخته شده باشد.
  2. استفاده از چه رنگ آفتابگیرهای خودرو توصیه می شود؟
    آفتابگیرها در رنگ های مختلفی تولید می شوند که عموما توصیه می شود از رنگ های روشن آن ها استفاده کنید.
  3. آیا آفتابگیرهای شیشه های عقب و جلو با یکدیگر فرق دارند؟
    بله، آفتابگیرهای شیشه های جلو و عقب با یکدیگر متفاوت هستند و در زمان خرید باید این نکته را مد نظر قرار دهید.
3/5 - (1 امتیاز)

2 comments

  1. وجود غرد و غبار بر روی آفتابگیر خودرو خیلی بد است

    1. tolidaftabgir

      درسته
      وجود غرد و غبار بر روی آفتابگیر خودرو بد است که شما با روش های گفته شده می توانید آن را تمیز کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *