چرا ماشین نیاز به آفتابگیر دارد؟

چرا ماشین نیاز به آفتابگیر دارد؟

همانطور که می دانید خودرو لوازم جانبی بسیاری دارد که هر یک از آن ها عملکرد خاصی را ارائه می دهند. یکی از این قطعات آفتابگیر است که برخی از افراد بر این باور هستند که وجود این قطعه در خودرو اهمیت زیادی ندارد. این تصور کاملا اشتباه بوده و وجود این قطعه در خودرو لازم است. اینکه چرا ماشین نیاز به آفتابگیر دارد؟ موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به طور مفصل به آن بپردازیم.

تعریف آفتابگیر خودرو به زبان ساده

آفتابگیر را می توان یک سد قدرتمند در مقابل نفوذ نور مستقیم خورشید به کابین خودرو دانست. این قطعه کاربردی داخل کابین نصب می شود و هم برای راننده و هم برای سرنشینان قابل استفاده است.

آفتابگیر خودرو قطعه بسیار با اهمیتی است و نبود آن می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. برای پی بردن به میزان اهمیت این قطعه تنها کافیست یک روز گرم تابستانی سوار خودروی خود شوید. اگر خودروی شما در مجاورت نور آفتاب باشد پس از مدتی دمای آن به حدی افزایش پیدا می کند که نشستن داخل کابین برایتان بسیار آزاردهنده خواهد شد.

آفتابگیرها در ظاهر قطعات ساده ای هستند اما اهمیت وجود آن ها در خودرو را به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت. برای افزایش رفاه و آسایش راننده و دیگر سرنشینان خودرو وجود این قطعه ضروری است. نصب این قطعه مانع از کاهش دیده راننده در اثر تابش نور خورشید می شود و احتمال رخ دادن تصادفات از این طریق را کاهش می دهد.

مهم ترین دلایل نیاز به آفتابگیر خودرو

دلایلی مختلفی وجود دارند که باعث می شوند به آفتابگیر خودرو نیاز پیدا کنیم که مزایا و معایب آفتابگیر خودرو بسیار زیاد است و در ادامه به بررسی این دلایل می پردازیم.

  • محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید

یکی از مهم ترین دلایل نیاز به آفتابگیر خودرو محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید است. این اشعه ها به چشمان و پوست سرنشینان خودرو آسیب وارد می کنند. از آن گذشته باعث آسیب دیدگی بخش های مختلف کابین می شوند. آفتابگیرها با جذب این اشعه ها مانع از ورود آن ها به داخل خودرو می گردند.

محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید
محافظت اشعه های مضر خورشید
  • کاهش دمای داخل خودرو

یکی از دلایلی که به آفتابگیر نیاز داریم این است که می تواند دمای داخل خودرو را کاهش دهد. در روزهای گرم سال دمای خودرو تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و نشستن داخل آن را غیر قابل تحمل می سازد. آفتابگیرها مانع از تابش نور مستقیم خورشید به داخل کابین می شوند و در نهایت از این افزایش دما جلوگیری می کنند.

  • حفاظت از قطعات داخلی خودرو

همانطور که پیش تر اشاره کردیم تابش مستقیم نور خورشید می تواند به بخش های مختلف داخل کابین مانند داشبورد و صندلی ها آسیب برساند. از آن گذشته باعث می شود که این قسمت ها حالتی رنگ و رو رفته پیدا کنند. آفتابگیر با ممانعت از ورود نور خورشید به داخل کابین کمک بسیاری به افزایش طول عمر این قطعات می کند.

حفاظت از قطعات داخلی خودرو
حفاظت از قطعات داخلی خودرو با آفتابگیر خودرو
  • کاهش مصرف سوخت

جالب است بدانید که استفاده از آفتابگیر می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز تاثیر داشته باشد. هنگامی که هوای خودرو گرم است به سیستم های خنک کننده نیاز پیدا خواهید کرد. این سیستم ها باعث افزایش مصرف سوخت می شوند. سیستم های تهویه مطبوع به انرژی زیادی نیاز دارند و مصرف سوخت را بالا می برند.

با استفاده از آفتابگیر دیگر نیازی به این سیستم ها نخواهد بود. کاهش مصرف سوخت نه تنها هزینه های شما را کم می کند بلکه دارای مزایای زیست محیطی بسیاری نیز می باشد.

  • افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی

آفتابگیرها می توانند تاثیر بسیاری در افزایش امنیت و حفظ حریم شخصی سرنشینان داشته باشند. این لوازم جانبی باعث می شوند که افراد خارج از خودرو نتوانند به طور کامل داخل آن را ببینند. این موضوع نه تنها باعث افزایش ایمنی می شود بلکه حریم شخصی شما را نیز حفظ می کند.

خرید بهترین آفتابگیر خودرو

برای خرید بهترین آفتابگیر خودرو باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهید. مهم ترین عامل، انتخاب نوع مناسب این قطعات است. آفتابگیرها در مدل های مختلفی تولید می شوند و آفتابگیر شیشه های عقب، جلو و کناری با یکدیگر متفاوت هستند. در ابتدا باید مشخص کنید قصد خرید آفتابگیر را برای کدام شیشه از خودرو دارید.

نکته حائز اهمیت دیگر توجه به مدل خودرو است. شیشه های خودروها با یکدیگر متفاوت هستند. شما نمی توانید از یک آفتابگیر برای همه خودروها استفاده کنید. حتما آفتابگیر مخصوص خودروی خود را خریداری کنید.

نکته مهم دیگر جنس آفتابگیر است. بهتر است نوعی را انتخاب کنید که از متریال مرغوب در ساخت آن استفاده شده باشد. هر چقدر آفتابگیر از متریال با کیفیت تری ساخته شده باشد دیرتر دچار فرسودگی می شود و تا مدت ها قابل استفاده خواهد بود.

خرید بهترین آفتابگیر خودرو
راهنمای خرید بهترین آفتابگیر خودرو
سخن آخر در مورد نیاز ماشین به آفتابگیر

در این مطلب سعی کردیم به این سوال که چرا ماشین نیاز به آفتابگیر دارد پاسخ دهیم. آفتابگیر یکی از لوازم جانبی کاربردی خودرو است که در فصول گرم سال کمک بسیاری به سلامت سرنشینان و قطعات داخلی کابین می کند.

استفاده از این قطعه باعث می شود که سرنشینان در مسیرهای طولانی مانند مسافرت ها به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب اذیت نشوند. عدم وجود آفتابگیر در سفرها و مسیرهای طولانی می تواند شرایط ناخوشایندی را برای سرنشینان ایجاد کند.

سوالات متداول در مورد نیاز ماشین به آفتابگیر

  1. آفتابگیر خودرو در کدام بخش نصب می شود؟
    آفتابگیر روی شیشه های خودرو نصب می شود تا بتواند مانع از تابش نور مستقیم خورشید به داخل کابین شود.
  2. آیا آفتابگیر باید هم اندازه شیشه خودرو باشد؟
    بله، حتما در زمان خرید دقت کنید که آفتابگیر با ابعاد شیشه در تناسب باشد.
  3. آیا آفتابگیر جزء لوازم جانبی گران قیمت خودرو به شمار می رود؟
    خیر، این قطعه نسبت به کارایی که دارد از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و جزء لوازم جانبی گران قیمت محسوب نمی شود.
3/5 - (1 امتیاز)

2 comments

  1. سلام
    آیا آفتابگیر خودرو محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید می کند؟

    1. ادمین آفتابگیر

      سلام
      بله واقعا آفتابگیر خودرو محافظت در برابر اشعه های مضر خورشید دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 2 =